'Ridteori med Ankan' & 'Pedagogik'
Så i måndags kom man tillbaka, som ett slag i ansiktet. Byta om på fem minuter och stressa ner till stalltjänsten! Men det var nice att vara hemma... Borta bra men hemma bäst!
Sedan hade vi introduktion i exteriör. Vi hade flyinges avelschef, Karl-Henrik Heimdahl, som lärare. Det var super intressant. Han har hållt på med avel, premieringar och bedömningar länge. Vi fick se bilder på olika hästar, bland annat avelshingstar, och sedan bedöma dem tillsammans med honom.
Tisdag - Stalltjänst och EN lektion på en timme, slappt! Det var ridteori, den här gången med Ankan, vår hopptränare. Äntligen lite hoppteori.
Vi pratade om hoppsitsen och dess olika positioner. Vi diskuterade 2- och 3punktssits, som kommer från USA! Det vi kallar den lätta sitsen kommer från tyskland.
Sen drog vi genom hoppningen och dess utvecklande i träningen:
ANKAN SÄGER MARKBOMMAR!!!! :) Hjälper så mycket, onödigt att strunta i dem.
Cavaletti:
Vad? - Upphöjda bommar 10 - 40 cm (där 40 cm är mkt. svår nivå), avstånd 120-140 cm (där 140 är mkt svår nivå) Finns ett elevarbete om detta där dom filmat Peter Eriksson när han rider på 140 cm bredd och 40 cm högt! Och det är filmat i slow motion, så man ser hur hästen måste sträcka och ta i m.m. Den skulle vi få se framöver :) Intressant. Ankan sa att Peter rider riktigt bra i filmen, "med sån känsla".
Varför? - Gymnastiserande, lösgörande, styrka, smidighet m.m.
Travhoppa:
För nybörjare och unghästar i största hand.
Vi diskuterade hurvida man ska hoppa kryss med unghästar... Kom fram till både och, om man har låga kryss. Det är bra att tvingas till att styra på mitten.
Hoppa serier i trav och galopp:
Ryttarens balans, position, inverkan. Hästens balans, styrka, spänst och smidighet.
Hoppning på relaterade avstånd:
Här kan distanserna vara underlättande (lite längre än normalt) eller försvårande (kortare än normalt).
Vad påverkar distansen:
Hästens och ryttarens utbildningsståndpunkt, tempo, hindrens typ-karaktär-höjd, hästens fysik och temperament, miljö m.m.
Anridningsfaktorer:
När är det anrdning? - När man bestämt sig för att hoppa, vart på banan man än är!
Bra anridning - planera vägen! TEMPO, BALANS OCH TAKT = RYTM.
Tempo - meter/minut
Takt - steg /minut
Banhoppning: 325-350 meters tempo.
Som nu på VM... Där har dom 400 meters tempo!! Shiit va svårt, då får man inte ha något bakåttänk inte!
Avsprångspunkt:
Se till att ha kvar gummisnodden i hästen och även om det blir ett långt ifrån avstånd, skicka inte iväg hästen, då hoppar den i en språngkurva rakt fram istället för att få en båge upp-över-framåt! Detta påpekade Ankan att Malin Baryard är mästare på, behålla elastisiteten och så POFF, så hoppar hästen upp sig!
Sen blev det onsdag! Pedagogik!
Alltså vi gör så sjuka grejer på dessa lektioner. Idag skulle vi va tre personer, alla hålla i SAMMA penna och utan att prata med varandra skulle vi rita en katt :P
Hade ju såklart med ledarroller att göra, som var dagens tema!
Vi diskuterade Självkänsla, självsäkerhet, självförtroende och självtillit.
Vi liknade detta vid en docka, sån med rund botten som man puttar på så vacklar den till men ställer sig upp igen.
I botten av dockan låg självkänslan, som en grund. Självsäkerheten liknades vid en kappa man kan hänga på. Självförtroende som är en färskvara liknades vid en hatt - av/på.
Ökad självkänsla - uppskattning för det jag gör + ökat självförtroende - uppskattning för det jag presterar --> Leder till självtillit och ökade möjligheter att:
-våga försöka
-acceptera sig själv och andra
-handskas med misslyckanden
-lära sig och utvecklas
Lektionen handlade om:
Chef/Ledare
Chef är utsedd "uppifrån" och Ledaren "accepterad "nedifrån"
Formellt ledarskap
Informellt ledarskap
Klassiska ledarstilar
Auktoritärt, demokratiskt, låt gå stilen.
Uppgiftsorienterat ledarskap
Resultat inriktat.
Relationsrelaterat ledarskap
Vägen till målet är viktigast.
Det var mycket vi hann prata om och diskutera, intressant! Som vanligt skulle jag kunna skriva en bok här...
Nu är det Study time som gäller, sen stalltjänst vid fyra!