'Pedagogik' & 'HLR' & 'Agillity'
Idag hade vi en sådan där härlig lektion i pedagogik igen! Vi fick börja med en övning 'att leda', två och två. Jag skulle blunda och Camilla Berg skulle lotsa mig runt i byggnaden, sedan var det tvärt om. Jaha tänkte vi... vad ska detta ge oss? När vi sedan sammanställde diskussionen på tavlan kom allt fram:
ATT BLI LEDD:
Läskigt, Roligt, Spännande, Tillit (man litade på sin kompis mer och mer under 'lekens' gång <--> tillit till sin tränare, byggs upp under tiden), Sårbar.
- Tänk er vara ryttare, kanske nybörjare, hur väl stämmer inte orden in på 'att rida lektion'?
ATT VARA LEDARE:
Försiktig, Coacha, Tafatt, Ansvar, Makt.
- Man lärde sig att det är viktigt att kunna sätta sig in i situationer. Jag var övertydligt mot Camilla Berg för jag själv tyckte det var läskigt att gå i blindo. Att vara ledare är just ett stort ansvar
Sedan fick vi citat som vi skulle diskutera, två och två.
Mitt och Camillas citat var "En ledares främsta uppgift är att hålla hoppet vid liv". Efter diskussion skulle vi presentera inför hela klassen. Vi tolkade citatet såhär:
-Utan hopp och tro hos ryttaren är det svårt för läraren att motivera. Vi jämförde med en ledare i krig, om halva truppen har dött finns det fortfarande tanken 'vi måste fortsätta, kom igen m.m.'
Andra citat jag gillade:
"Att leda är att lyckas genom andra" - Jag känner stor lycka när mina elever lyckas, med allt vad 'lyckas' betyder.
"Att vara chef är en position, att vara ledare är en relation" - Att kunna kombinera detta är en bragd?
"Vad många personer behöver, är en människa som visar vad vi kan" - Viktigt att man tar fram personers styrkor och inte bara deras svagheter.
"Den människa, som inte med framgång tagigt itu med sig själv, ska aldrig med framgång ta itu med någon annan" - Som ledare är det viktigt med självkännedom.
Nyckelorden från allas citat och presentationer:
Hålla hoppet vid liv
Motivera
Inspirera
Tillit
Visa riktning
Chef/Ledare
Komplext
Delegering-Se och änvänd gruppens styrka
Osäkerhet-säkerhet
Målinriktat-utmana
Insikt
Engagera
Våga träda in i ledarrollen
Kompetens
Kompromissa
God självkännedom
Framgång/att lyckas
Sedan fick vi i uppgift: -att välja en person som du tycker är en bra förebild som ledare. Någon du beundrar. Beskriv ledarens egenskaper och förklara varför du anser att han/hon är en bra ledare.
- Jag valde Carina Bergh. Vilket jag fick förklara att det inte handlade om kändisen ;) Även om du Carina är en kändis i sig :) Ni förstår nog...
I beskrivningen av min förebild utgick jag mycket från nyckelorden från citaten:
-Jag tycker att Carina besitter en otrolig kompetens byggd på erfarenhet, det är "häftigt" att ta del av all kunskap! Detta ger en tillit, jag diskuterar ofta med Carina om olika saker men det är sällan jag ifrågasätter hennes kompetens. När hon instruerar är hon duktig på att visa rikting. Och det baserar jag på ordspråket "ingen kan lära någon något, man kan bara hjälpa den andra att lära sig". Tillsammans har vi ett mål, en riktning, men jag får prova mig fram för att komma dit.
Carina läser av eleverna och går ner på deras nivå och på så sätt lyckas hon alltid hålla hoppet vid liv. Sällan hör jag någon som 'givit upp' efter en lektion för Carina :)
När det behövs vågar hon träda in i ledarrollen, hon kan både vara personlig och saklig. "Att leda är att lyckas genom andra" tycker jag stämmer bra in på Carina! Som chef har hon sitt eget sätt att delegera på. Hon pekar inte med hela handen, hon delegerar på sånt sätt att du måste ta ansvar, vilket jag tycker är givande och utvecklande för människor. För mig har det ändrat min osäkerhet till säkerhet!
Detta känns som värsta hyllningen men det är precis detta jag kom fram till idag, och det är en sak till jag vill höja. Carinas förmåga att se alla, den bästa och den mindre bra får ut lika mycket av lektionen.
Har ni någon förebild?
Varför skulle vi då göra detta? Meningen är att vi ska spara detta och använda det som riktlinjer till våra egna mål som ledare. Whopidoooo, jag vill ju va som duuuu uuuuu... :)
En till fråga vi fick ställa oss, som jag tycker att ni ska ställa ER:
- Varför är du ledare?
Varför står jag i det här ridhuset, varför gör jag det här? Då får man också en skön känsla i kroppen att man gör rätt. Om man nu har ett bra svar på frågan :)
- Jag är ledare för att jag har en stark positiv känsla av att lära ut, dela med mig av min kunskap, mina erfarenheter. Att andra ska få uppleva det jag upplevt!
- Vad förväntar du dig uppnå i din ledarroll?
Vart är jag och vart vill jag.
- Jag förväntar mig uppnå HARMONI. Jag vill jobba som ledare, bli en förebild, "eftertraktad", fortsätta känna glädje i det jag gör. Livet som ledare ska för mig nå en harmoni!
Man märker verkligen skillnad på lärare och lärare. Vissa har 'någonting' som gör att 3 timmar bara försvinner, och ut från lektionen kommer man helt upprymd. Medan andra... jaa, får lektionen att kännas som en heldag... Dock kommer man fortfarande därifrån helt upprymd :) Ingen nämnd ingen klämd!
Vi har även haft en HLR utbildning. Vi fick öva på sånna små dockor, det var lite speciellt. Men nu har vi fått intyg att vi gått en sådan utbildning. Alltid bra att uppdatera sig. Här kommer lite härliga bilder från lektionen:
Så nu till något heelt annat. I grannbyn finns en agillity "bana", Smilla har hyrt in sig på ett medlemsskap där så hon får leka i hundgården (där finns det leksaker) och på banan. Idag hade vi en liten introduktion, bollen som fanns i gårddelen var mycket roligare än hindren. Se och njut, av våran för övrigt fantastiska dag, 21 grader, t-shirt väder :)
Nu ska jag till stallet och rida en reservhäst, Courage... Tur att Smilla är helt slut så att hon kan ligga hemma och sova. Inte alltid bästa samvetet för hunden när det är mycket att göra!
ATT BLI LEDD:
Läskigt, Roligt, Spännande, Tillit (man litade på sin kompis mer och mer under 'lekens' gång <--> tillit till sin tränare, byggs upp under tiden), Sårbar.
- Tänk er vara ryttare, kanske nybörjare, hur väl stämmer inte orden in på 'att rida lektion'?
ATT VARA LEDARE:
Försiktig, Coacha, Tafatt, Ansvar, Makt.
- Man lärde sig att det är viktigt att kunna sätta sig in i situationer. Jag var övertydligt mot Camilla Berg för jag själv tyckte det var läskigt att gå i blindo. Att vara ledare är just ett stort ansvar
Sedan fick vi citat som vi skulle diskutera, två och två.
Mitt och Camillas citat var "En ledares främsta uppgift är att hålla hoppet vid liv". Efter diskussion skulle vi presentera inför hela klassen. Vi tolkade citatet såhär:
-Utan hopp och tro hos ryttaren är det svårt för läraren att motivera. Vi jämförde med en ledare i krig, om halva truppen har dött finns det fortfarande tanken 'vi måste fortsätta, kom igen m.m.'
Andra citat jag gillade:
"Att leda är att lyckas genom andra" - Jag känner stor lycka när mina elever lyckas, med allt vad 'lyckas' betyder.
"Att vara chef är en position, att vara ledare är en relation" - Att kunna kombinera detta är en bragd?
"Vad många personer behöver, är en människa som visar vad vi kan" - Viktigt att man tar fram personers styrkor och inte bara deras svagheter.
"Den människa, som inte med framgång tagigt itu med sig själv, ska aldrig med framgång ta itu med någon annan" - Som ledare är det viktigt med självkännedom.
Nyckelorden från allas citat och presentationer:
Hålla hoppet vid liv
Motivera
Inspirera
Tillit
Visa riktning
Chef/Ledare
Komplext
Delegering-Se och änvänd gruppens styrka
Osäkerhet-säkerhet
Målinriktat-utmana
Insikt
Engagera
Våga träda in i ledarrollen
Kompetens
Kompromissa
God självkännedom
Framgång/att lyckas
Sedan fick vi i uppgift: -att välja en person som du tycker är en bra förebild som ledare. Någon du beundrar. Beskriv ledarens egenskaper och förklara varför du anser att han/hon är en bra ledare.
- Jag valde Carina Bergh. Vilket jag fick förklara att det inte handlade om kändisen ;) Även om du Carina är en kändis i sig :) Ni förstår nog...
I beskrivningen av min förebild utgick jag mycket från nyckelorden från citaten:
-Jag tycker att Carina besitter en otrolig kompetens byggd på erfarenhet, det är "häftigt" att ta del av all kunskap! Detta ger en tillit, jag diskuterar ofta med Carina om olika saker men det är sällan jag ifrågasätter hennes kompetens. När hon instruerar är hon duktig på att visa rikting. Och det baserar jag på ordspråket "ingen kan lära någon något, man kan bara hjälpa den andra att lära sig". Tillsammans har vi ett mål, en riktning, men jag får prova mig fram för att komma dit.
Carina läser av eleverna och går ner på deras nivå och på så sätt lyckas hon alltid hålla hoppet vid liv. Sällan hör jag någon som 'givit upp' efter en lektion för Carina :)
När det behövs vågar hon träda in i ledarrollen, hon kan både vara personlig och saklig. "Att leda är att lyckas genom andra" tycker jag stämmer bra in på Carina! Som chef har hon sitt eget sätt att delegera på. Hon pekar inte med hela handen, hon delegerar på sånt sätt att du måste ta ansvar, vilket jag tycker är givande och utvecklande för människor. För mig har det ändrat min osäkerhet till säkerhet!
Detta känns som värsta hyllningen men det är precis detta jag kom fram till idag, och det är en sak till jag vill höja. Carinas förmåga att se alla, den bästa och den mindre bra får ut lika mycket av lektionen.
Har ni någon förebild?
Varför skulle vi då göra detta? Meningen är att vi ska spara detta och använda det som riktlinjer till våra egna mål som ledare. Whopidoooo, jag vill ju va som duuuu uuuuu... :)
En till fråga vi fick ställa oss, som jag tycker att ni ska ställa ER:
- Varför är du ledare?
Varför står jag i det här ridhuset, varför gör jag det här? Då får man också en skön känsla i kroppen att man gör rätt. Om man nu har ett bra svar på frågan :)
- Jag är ledare för att jag har en stark positiv känsla av att lära ut, dela med mig av min kunskap, mina erfarenheter. Att andra ska få uppleva det jag upplevt!
- Vad förväntar du dig uppnå i din ledarroll?
Vart är jag och vart vill jag.
- Jag förväntar mig uppnå HARMONI. Jag vill jobba som ledare, bli en förebild, "eftertraktad", fortsätta känna glädje i det jag gör. Livet som ledare ska för mig nå en harmoni!
Man märker verkligen skillnad på lärare och lärare. Vissa har 'någonting' som gör att 3 timmar bara försvinner, och ut från lektionen kommer man helt upprymd. Medan andra... jaa, får lektionen att kännas som en heldag... Dock kommer man fortfarande därifrån helt upprymd :) Ingen nämnd ingen klämd!
Vi har även haft en HLR utbildning. Vi fick öva på sånna små dockor, det var lite speciellt. Men nu har vi fått intyg att vi gått en sådan utbildning. Alltid bra att uppdatera sig. Här kommer lite härliga bilder från lektionen:
Så nu till något heelt annat. I grannbyn finns en agillity "bana", Smilla har hyrt in sig på ett medlemsskap där så hon får leka i hundgården (där finns det leksaker) och på banan. Idag hade vi en liten introduktion, bollen som fanns i gårddelen var mycket roligare än hindren. Se och njut, av våran för övrigt fantastiska dag, 21 grader, t-shirt väder :)
Nu ska jag till stallet och rida en reservhäst, Courage... Tur att Smilla är helt slut så att hon kan ligga hemma och sova. Inte alltid bästa samvetet för hunden när det är mycket att göra!