Livet med Camilla Blomberg

'Foderlektion' & 'Långlunch' & 'Hopplektion' & 'Trevlig helg' :)

Publicerad 2010-09-30 22:38:33 i Allmänt,

Idag började vi med ytterligare en foderlektion. Vi hade en lite djupare ingång på kraftfodermedel. Som ni märkt skriver jag inte mycket om dessa lektioner och det är på grund av att det är så oootroligt mycket. Skulle behöva skriva böcker för att få ut allt till er. Samtidigt är det så individanpassat.
Lektionen innehöll en powerpoint presentation (som många lärare använder sig av) om kraftfoder, sedan fick vi jobba i grupp där varje grupp var indelad i olika områden inom kraftfodermedel. Vi skulle leta reda på fakta kring olika frågor som vi sedan skulle presentera i tvärgrupper. I tvärgrupperna delades vi upp så att en från varje område bildade en ny grupp och på så sätt fick vi ta del av alla områden och frågor. Ett arbetssätt jag gillar!

Sedan var det långlunch a la torsdagar. Trots att man är hemma runt halv sex på eftermiddagarna på grund av sen ridning så gillar jag det. Man hinner göra mycket på en långlunch och det är skönt att ha ledig tid mitt på dagen! Jag passade på att besöka vårdcentralen i grannbyn. Som ni många vet hade jag dåliga blodvärden i våras, vilka blev bättre under sommaren. Min läkare vill att jag fortsätter kolla värdena och tur nog ligger dom fortfarande bra! Så då vet ni, jag mår finfint!
Lunchen erbjöd även agillitybana med Smilla. Hon fick också köpa sig en boll från hundaffären, hon var inne och valde själv. Den piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiper!!!

Sen var det dags för ombyte och iväg mot eftermiddagspasset, hoppning med Ankan!
OnOff kändes stel såhär första arbetspasset sen hältan. Men det släppte under passets gång. Vi red först galoppbommar på marken med olika avstånd, 2,70-3,30, för att känna på skillnaden mellan dessa avstånd. Hur måste vi rida och arbeta hästarna på de olika avstånden? Den skillnaden vi alla var överens om var att svängen in på bommarna var utmaningen. Vi låg på en 20m volt och de tre bommarna var på rakt spår. Att få med yttersidan, få en rak häst ur sväng och i ett högre tempo passande 3,30 avståndet var lite knepigt. Men jag tycker jag löste det bra och höger varv var betydligt enklare än vänster, det är vänster sida han blir stel i!
Ankan påpekar att 2,70 är ett bra avstånd på galoppbommar i arbetsgalopp. Längre avstånd bidrar till 'flacka' hästar som hamnar i obalans då de behöver sträcka ut "för mycket".
Sedan la vi till en tre studs i andra änden på volten, 3 m mellan och böjt spår. Här var det meningen att vi skulle bli snabba i vår inverkan och de beslut vi tog. När vi red på båda övningarna i volten hade vi 2,70 på galoppbommarna. Man hinner inte tänka många gånger på en 20 m volt och galoppbommarna låg fortfarande på rakt spår, vilket gjorde att man fick bra koll på yttersidan!!
Sedan skulle vi hoppa relaterade avstånd. Räcke - grind och tvärt om. 21 m vilket ger 5 galoppsprång tävlingsmässigt, Ankan ville ha oss på 6 språng. Det var inte så högt heller. Övningen var att sätta tempo, rytm och galopp "innan anridningen" och kunna förutse hur du skulle rida DIN häst för att få in de 6 galoppsprången, utan av mixtra förmycket mellan hindren! Samma sak gällde räcke - oxer, 28 m vilket hon ville ha oss på 8 galoppsprång.
Jag behöver öva på att hålla elastisiteten i honom in på studs. I de relaterade avstånden får jag inte bli för kraftfull när jag ska hämta tillbaka honom utan ha en gummibandskänsla genom tygeln. Sista linjen på räcke - oxer fick jag så jäkla nice flyt, fick verkligen till det i samma tempo och rytm och galopp innan, mellan och efter hindret. Tror han är lättare att inverka på när han blir mer lösgjord, han får helt enkelt hålla sig frisk :)
En sak som jag nästan förvånas av. JAG jobbar hästen i lättsits på 20m volten. Och det bara flyter såå bra! Har tidigare haft lite svårt med den lätta sitsen. Det man inte får glömma på OnOff är att komma ner i sadeln ibland för att stämma av, speciellt inför galoppbommarna, annars rinner han iväg lite mer och lite mer.

Avslutade den lektionen med ett leende på läpparna. Sen var det hem och byta om och åka med Pierre till Camilla Berg och plugga projekt. Det gick bra idag, vi skrev som bara den... en ny grej för oss. Mycket prat och liten verkstad brukar vara mer vanligt.
Nu ska jag packa inför hemresan, efter morgondagens eftermiddagslektion som slutar fyra =/ Men hem ska jag och det känns skönt! Imorgon har vi road work på ridschemat. Då arbetar vi hästarna i ute på Warren Hastings banan eller på galoppbanan. Undrar om OnOff kommer att vara pigg? :)
Eftermiddagslektionen handlar förvånandsvärt nog om foder!! :) Imorgon ska vi inte vara i lektionssal utan vi ska ha en mer praktiskt lektion med "känna och klämma" tema. Ska bli intressant!
Och jag skriver igen på måndag. Vecka 40 väntar med Stalltjänst måndag - torsdag, ingen ridvecka, och tror jag 3 lektioner på hela veckan... hmm, lugnt men ändå inte. Trevlig helg!!

'Onsdag, en lååång dag'

Publicerad 2010-09-30 08:18:40 i Allmänt,

Imorse kom Kicki Ronnerberg Bäckman, från svenska ridsportsförbundet, hit och hade en Presentation av hästnäringen. Kicki har även 'Affärsskolan' som Carina går, det är lite roligt. Berättade att jag jobbade hos Carina och vi pratade en stund. Det verkar som att affärsskolan är ett bra projekt, både föreläsare och deltagare verkar mycket nöjda! Jätte glad för Carinas skull att hon får gå den!

 

Så lite smått och gott från hennes presentation:

Ridsporten är Sveriges näst största ungdomsidrott, bara fotbollen är större. Detta är beräknat på de lokala aktivitetsstöden, som för övrigt inom idrotter är 45-50 miljoner/året.

Ridsportsförbundet är femte idrottsförbundet i Sverige räknat efter omsättning.

Ridsporten är, räknat på studietimmar, den andra största idrotten.

8 miljoner ridtimmar genomförs varje år på drygt 500 ridskolor från Kiruna i norr till Trelleborg i söder.

Ca 10 000 hästar är i tjänst på landet ridskolor, drygt hälften är ponnys. Med tanke på att det finns 300 000 hästar i Sveriges är det en ganska liten andel som tjänstgör på våra ridskolor. Därför är det ganska fascinerande att dessa 10 000 gör de 8 miljoner ridtimmarna.

Ridsporten fyller arenorna. Göteborg Horse Show (5 dagar) 87 000 i publiken, Stockholm International Horse Show (3 dagar) 80 000 i publiken och Falsterbo Horse Show (1 vecka) 59 000 i publiken. Ridsporten har som publiksport gått om hockeyn i Sveriges två största inomhusarenor.

 



Efter presentationen hade vi statistik. Jag och Pierre briljerade! Vi räknade på något som heter T-Test. Formler utöver det vanliga, en hel A4 sida uträkningar :) OCH vi bevisade att facit var felräknat så läraren sa Oj! :)

(Ett väldigt viktigt inflikande ;))

 



Idag på ridningen hade vi sitsträning på lina. Dressyrsadel, stigbyglar och utan tyglar. Det är såå nyttigt. Jag och Marie Ryman, som kommer från Nynäshamn, hade hennes tilldelade häst Quick Nick. Han är jätte skumpig i traven så det var välplanerat att inte äta så mycket till lunch, trots det vart jag ganska illamående. Det häftiga är att när man kommer precis rätt i sadeln så är hästen mycket lättare att följa!!

 

Jag har iaf. Blivit mycket bättre på att inte knipa med knäna och att ha underskänkeln liggandes intill hästen. Det jag behöver fotsätta jobba på: i vänster varv måste jag flytta höfterna till vänster ganska mycket och sedan skjuta fram högerhöften för att följa rörelsen i voltspåret. I höger varv ska jag också flytta höfterna till vänster men betydligt mindre, och sedan skjuta fram vänsterhöften lite för att följa. Har alltså mindre problem i höger varv. Sedan måste jag slappna av i axlarna så att jag bibehåller en elasticitet i armbågen för att kunna ha en stilla hand, blir jag stel i axlarna hoppar min hand upp och ner för att jag låser armbågen. Annars var det inget speciellt ;) hehe… Nöta, nöta, nöta!

 

OnOff är frisk nu :) Jag fick motionera honom efter lektionen. Eftersom vi bara hade tre hästar till sitsträningen fick tre av oss rida direkt efter för att våra hästar skulle få dagens motion. Så det blev dubbel pass idag. Sen frågade Cecce (Cecilia). Som jag bor med, om jag ville rida hennes häst Casanova. Hon skulle rida två hästar från Unghäststallet. Självklart ville jag det :D Det vara bara att slänga i sig någon sorts middag och ut på pass tre! Sist jag red Casanova kände Cecce skillnad dagen efter när hon hade dressyrträning. Det var jätte roligt att höra, då har man kanske lite talang iaf. :) Casanova är rolig att rida. Han är så otroligt tydlig och lätt att läsa av, man känner direkt vad man behöver jobba med. Samtidigt som han inte är allt för enkel. En sån häst som gör rätt när ryttaren gör rätt, läromästare?!


 

På kvällen var det dags att studera. Läxa i att beräkna foderstater. Börjar få bra kläm på de där nu. Ska se om jag kan lägga in en skiss på en beräknad foderstat i nästa vecka. Då har jag nämligen ett litet lugnare schema. Som ni märker får man inte in mycket mer på en dag än såhär :D Vill heller inte pröva! Sen städade jag huset, min städvecka denna vecka. Det enda bra med att städa här är att man verkligen ser skillnad, det är ena riktigt skitgrisar som bor här tror jag :) Annars är städning ganska tragiskt…

'Ridteori' & 'Lamborghini'

Publicerad 2010-09-28 19:36:34 i Allmänt,

Imorse fortsatte vi, som sagt, med foderstatsberäkning.
Det är roligt, och man blir nästan manisk. Det är klurigt men när man lärt sig, och fått det förklarat för sig väldigt noggrant, så är det sitter det. Dock är det svårt att dela med sig av den informationen!
Kanske en kommande 'beräkna foderstats kurs' :)

Tisdag och... har ni lärt er det nu?... Mitt hallelujha moment, hehe...ridteori med Mette.
Vi fortsatte titta på filmen vi såg förra veckan, men temat var idag halvhalt, och sedan skänkelvikning.
Som läxa från förra gången hade vi att 'hitta definitionen på halvhalt'. Alla hade vi letat i böckerna, hittat olika definitioner och sedan sammanställt en egen:
"En kortvarig samling under rörelse framåt, där steget förkortas något, tempot minskas utan att energin går förlorad"
- Kortvarig är 2-3 steg, steget ska kortas väldigt lite.
Skänkelvikning:
- När ni läser detta bör ni fundera och tänka precis som att ni sitter på hästen. Samt veta att den sidförande skänkeln är innerskänkel, vilket gör den sidan till innersida.

I filmen sa dom att man ska börja med 'vändning på framdelen' som en introduktion till skäneklvikningen. Om ni tittar på filmen får ni inte lyssna på detta. I vändning på framdelen finns ingen bjudning, och när ni senare i ridpasset ska rida skänkelvikning så blir det svårare att få in bjudningen i rörelsen. Alltså, först framåt och åt sidan, sedan vändning på framdelen!
Sen kom Mette med en sådan fråga igen... Om man rider på en volt och ska göra skänkelvikning. Ska man ta ut rumpan utanför voltspåret eller ska man ta in bogarna innanför voltspåret? Den ni :)
Och så kommer frågan, varför?
- Jag kan nämnligen berätta det för er nu :) Om man har rumpan utanför voltspåret hämmas det drivande ytter bak. Men självklart KAN man rida såhär, men endast korta sträckor! Tar man bogarna innanför kan ytter bak driva framåt hela tiden och kan användas längre sträckor.
När man ska lära den unga hästen skänkelvikning längst raksträckorna så ställer man hästen mot väggen. Det blir då naturligt att gå undan för sidförande skänkel. Annars tar man in hästens bogar och rumpan är kvar på spåret. Så som jag förklarade från måndagslektionen med Mette.
Om man får 'rumpan före': Det drivande bakbenet kan inte driva, vill åt motsatt håll. Detta märker man om man gör en slarvig hörnpassering in i diagonalen, ytter bak måste då kliva ut från hästen. Man rättar då framdelen efter bakdelen och får små trippiga bromsande steg med bak - innan allt är tillfixat!
Varför har hästar olika svårt att flytta undan i de båda varven?
Om hästen har en stark yttersida (alltså skänkelvikningens yttersida) har den svårare för att tvära. Detta beror på att det är den svagare sidans bakben (= svagare bakben) som ska korsa och kliva över. Detta är oftast tvärt om hos unghästar då dom får hjälp med balansen av detta!
Sist skrev jag om 3- och 4 spårig skänkelvikning. Vad är då syftet med den 3 spåriga?
3 spårig skänkelvikning: ett lösgörande arbete du kan göra trots bristande framåtbjudning. Den 4 spåriga kräver mer bjudning för att vara bra!
Mer än 1 dm tvärning i 4 spårig skänkelvikning är "onödig". Hästen låser sig och behöver vrida sitt bäcken onödigt mycket.
Här kommer en väldigt FIN :) bild på en 4 spårig skänkelvikning och skillnaden mellan denna och öppna.
Ett tips för att skilja dom åt, titta på bakbenen, dessa ska INTE korsas i en öppna!!!



Skänkelvikning i galopp är bra lösgörande och ökar kvaliten på galoppen. Detta på grund av att Yttersidan för galoppen blir Innersidan för skänkelvikningen!

OnOff är fortfarande halt. Så jag fick rida på en häst som heter Lamborghini, kallas Lambi. född: 1996 e. Alcatraz - Artist. Vi jobbade med sitsträning i hoppsadlarna, utan stigbyglar. Så skulle vi rida över 3 bommar med två galopp språng emellan. Vi övade på en jätte bra sak inför denna övning, att ha galoppen genom svängen. Så vi voltade mycket, och jäklar vilken annorlunda känsla, att känna hästen framför sig och faktiskt rida galoppsprången i volten och inte bara svänga! Sedan hoppade vi 3 studs på rakt spår och avslutade med en serie. Trav in över ett kryss - 5,5 m, ett galoppsprång oxer - 9 m, två galoppsprång grind. Lambi va as nice! Det var jätte roligt att få hoppa lite höjder också :)

'High Hope' & 'Foderlektion'

Publicerad 2010-09-27 19:53:32 i Allmänt,

Imorse red vi dressyr för Mette. OnOff har varit knackig över helgen så jag fick rida på stoet High Hope e. Montgomery ue. Robin Z född: 2002. En stor häst som är ganska orolig med huvudet, men fin när man hittar henne. Hoppas bara att det inte är något allvarligt med OnOff, vill ju rida den hästen jag tilldelats. Det är extra roligt nu för han blir bara finare och finare för varje pass!
Lektionen var skänkelvikning. Vi gjorde det längs långsidorna och med bakbenen kvar på spåret och frambenen innanför spåret, mycket svårare än när man ställer huvudet in mot väggen. Vi pratade om en bra tvärning och om när skänkelvikningen är tre- eller fyrspårig. Om den är fyrspårig betyder det att "alla hovar har sitt eget spår", till skillnad från den trespåriga då de diagonala fram- och bakbens paret spårar. När man rider en fyrspårig skänkelvikning ska mellanrummet mellan de diagonala fram- och bakbens paret vara en decimeter.

Sedan hade vi långlunch... Vilket jag förkortade med en halvtimme på grund av mitt ansvarsområde denna vecka, tvätt! Massa tvätt, dåliga torkmöjligheter och ett ständigt "passup", blä för det ansvarsområdet!
Jag och Carro lunchade hemma hos mig. Sedan var det läxläsning. När det sedan var dags för hundpromenad en timme innan vi började var det en som strejkade :) "Väck mig när ni är tillbaka" skojades det om... Vilket jag tyckte lät bra eftersom hon somnade så sött innan jag ens han gå iväg!

Lektionen: Näringsbehov - kraftfoder.

Vi pratade om underhållsbehov och tilläggsbehov. Underhållsbehovet är den mat som hästen behöver för att leva, för att organen ska fungera och den ska kunna gå i hagen. Största delen, nästan allt, ska komma från ett bra grovfoder. Tilläggsfodra gör man vid dräktighet, digivning, tillväxt, och arbete.
Kraftfoder delas in i:
Energikraftfodermedel, All spannmål ex. Havre. Även majs, populärt i USA. Majs har högre tunntarmssmältbarhet (Stärkelse tas upp i tunntarmen) än havre men måste då vara i 'poppad' form. Vilket är snabbt uppvärmt i ca. 400 grader.
Proteinkraftfodermedel, Soja (bra-innehåller också mycket selen-ett av hästens viktigaste mineraler), Lusern, Ärtor, Potatisprotein, Linfrö. Alla utom den sistnämnda innehåller mycket lysin, hästens viktigaste aminosyra. Linfrö klassas inte längre som ett bra proteintillskott på grund av dess kvalite.
Biprodukter, Betfor, Melass, Foderjäst. Betfor är ett jätte bra foder då det har både fiber och socker. Fiberdelen upptas i grovtarmen och sockret i tunntarmen, betfor stimulerar alltså hela tarmsystemet.
Fettrika fodermedel, Olja. Ger energi.
Övriga fodermedel, tex. morötter. 7 kg färska morötter motsvarar 1 kg havre :) i protein- och energimängd.
Sedan påbörjade vi foderstatsberäkning. Vi har börjat att kolla på energibehov hos olika hästar, vilket jag också fått i läxa till imorgon, det måste jag sätta fart med nu! Detta gjorde jag på gymnasiet så jag känner igen det, men man glömmer lätt, det var ju trots allt ett tag sedan ;)

'Helgtjänst' & 'Courage'

Publicerad 2010-09-24 10:32:56 i Allmänt,

Då var det dags för helgtjänst igen! Dessutom har vi inga lektioner idag, fredag, av någon anledning har den blivit inställd! Så det som gäller:

Stalltjänst 06.30-08.00
LEDIG
Stalltjänst 11.35-12.15
LEDIG
Stalltjänst 16.05-17.00

Vad gör man en sån här dag? Tre dagar i rad... Känns som man far fram och tillbaka till stallet hela tiden, och sen är klockan fem! Det gäller att ha lite självdiciplin på "håltimmarna" så man inte bara väntar ut dagen!
Nu har jag suttit framför datorn och ätit lång frukost... det var jag värd! Bara ta det lugnt och inte göra några måsten, tur man får sånna tillfällen!

Idag ska jag rida iaf. Tog mig an en reservhäst idag. Ska rida på Courage igen, som igår. Jag föll för honom :) Tok charmig, ser ut som en förvuxen ponny. Courage är född 1998 och är efter Cortez - Trento. Han är under igångsättning nu, har tråkigt nog spatt som blivit och varit aktivt under snart ett år. Står på Metacam och rids lätt, vila gjorde honom bara värre! Hoppas detta hjälper och att han blir bättre för det är en super trevlig häst!




Kolla vilka snälla ögon :)




Nu sover hästarna med innertäcken. Det är så fint när alla har likadana täcken :)
Och vet ni ;) Det finns regler hur vi ska hänga upp täckena när de inte används. De ska vikas på ett visst sätt, hängas så att krafft märket är det som syns och den gula kanten ska vara till vänster!! Hehe...
När man har stalltjänst är det ett ständigt meck med täcken! Antagligen är det bara början, vintern är inte välkommen för mig!

...och så önskar jag er alla en trevlig helg! På måndag blir det mer att uppdatera er med :)

'Pedagogik' & 'HLR' & 'Agillity'

Publicerad 2010-09-23 15:33:17 i Allmänt,

Idag hade vi en sådan där härlig lektion i pedagogik igen! Vi fick börja med en övning 'att leda', två och två. Jag skulle blunda och Camilla Berg skulle lotsa mig runt i byggnaden, sedan var det tvärt om. Jaha tänkte vi... vad ska detta ge oss? När vi sedan sammanställde diskussionen på tavlan kom allt fram:

ATT BLI LEDD:
Läskigt, Roligt, Spännande, Tillit (man litade på sin kompis mer och mer under 'lekens' gång <--> tillit till sin tränare, byggs upp under tiden), Sårbar.
- Tänk er vara ryttare, kanske nybörjare, hur väl stämmer inte orden in på 'att rida lektion'?
ATT VARA LEDARE:
Försiktig, Coacha, Tafatt, Ansvar, Makt.
- Man lärde sig att det är viktigt att kunna sätta sig in i situationer. Jag var övertydligt mot Camilla Berg för jag själv tyckte det var läskigt att gå i blindo. Att vara ledare är just ett stort ansvar

Sedan fick vi citat som vi skulle diskutera, två och två.
Mitt och Camillas citat var "En ledares främsta uppgift är att hålla hoppet vid liv". Efter diskussion skulle vi presentera inför hela klassen. Vi tolkade citatet såhär:
-Utan hopp och tro hos ryttaren är det svårt för läraren att motivera. Vi jämförde med en ledare i krig, om halva truppen har dött finns det fortfarande tanken 'vi måste fortsätta, kom igen m.m.'

Andra citat jag gillade:
"Att leda är att lyckas genom andra" - Jag känner stor lycka när mina elever lyckas, med allt vad 'lyckas' betyder.
"Att vara chef är en position, att vara ledare är en relation" - Att kunna kombinera detta är en bragd?
"Vad många personer behöver, är en människa som visar vad vi kan" - Viktigt att man tar fram personers styrkor och inte bara deras svagheter.
"Den människa, som inte med framgång tagigt itu med sig själv, ska aldrig med framgång ta itu med någon annan" - Som ledare är det viktigt med självkännedom.

Nyckelorden från allas citat och presentationer:
Hålla hoppet vid liv
Motivera
Inspirera
Tillit
Visa riktning
Chef/Ledare
Komplext
Delegering-Se och änvänd gruppens styrka
Osäkerhet-säkerhet
Målinriktat-utmana
Insikt
Engagera
Våga träda in i ledarrollen
Kompetens
Kompromissa
God självkännedom
Framgång/att lyckas

Sedan fick vi i uppgift: -att välja en person som du tycker är en bra förebild som ledare. Någon du beundrar. Beskriv ledarens egenskaper och förklara varför du anser att han/hon är en bra ledare.
- Jag valde Carina Bergh. Vilket jag fick förklara att det inte handlade om kändisen ;) Även om du Carina är en kändis i sig :) Ni förstår nog...
I beskrivningen av min förebild utgick jag mycket från nyckelorden från citaten:
-Jag tycker att Carina besitter en otrolig kompetens byggd på erfarenhet, det är "häftigt" att ta del av all kunskap! Detta ger en tillit, jag diskuterar ofta med Carina om olika saker men det är sällan jag ifrågasätter hennes kompetens. När hon instruerar är hon duktig på att visa rikting. Och det baserar jag på ordspråket "ingen kan lära någon något, man kan bara hjälpa den andra att lära sig". Tillsammans har vi ett mål, en riktning, men jag får prova mig fram för att komma dit. 
Carina läser av eleverna och går ner på deras nivå och på så sätt lyckas hon alltid hålla hoppet vid liv. Sällan hör jag någon som 'givit upp' efter en lektion för Carina :)
När det behövs vågar hon träda in i ledarrollen, hon kan både vara personlig och saklig. "Att leda är att lyckas genom andra" tycker jag stämmer bra in på Carina! Som chef har hon sitt eget sätt att delegera på. Hon pekar inte med hela handen, hon delegerar på sånt sätt att du måste ta ansvar, vilket jag tycker är givande och utvecklande för människor. För mig har det ändrat min osäkerhet till säkerhet!
Detta känns som värsta hyllningen men det är precis detta jag kom fram till idag, och det är en sak till jag vill höja. Carinas förmåga att se alla, den bästa och den mindre bra får ut lika mycket av lektionen.

Har ni någon förebild?
Varför
skulle vi då göra detta? Meningen är att vi ska spara detta och använda det som riktlinjer till våra egna mål som ledare. Whopidoooo, jag vill ju va som duuuu uuuuu... :)

En till fråga vi fick ställa oss, som jag tycker att ni ska ställa ER:
- Varför är du ledare?
Varför står jag i det här ridhuset, varför gör jag det här? Då får man också en skön känsla i kroppen att man gör rätt. Om man nu har ett bra svar på frågan :)
- Jag är ledare för att jag har en stark positiv känsla av att lära ut, dela med mig av min kunskap, mina erfarenheter. Att andra ska få uppleva det jag upplevt! 
- Vad förväntar du dig uppnå i din ledarroll?
Vart är jag och vart vill jag.
- Jag förväntar mig uppnå HARMONI. Jag vill jobba som ledare, bli en förebild, "eftertraktad", fortsätta känna glädje i det jag gör. Livet som ledare ska för mig nå en harmoni!



Man märker verkligen skillnad på lärare och lärare. Vissa har 'någonting' som gör att 3 timmar bara försvinner, och ut från lektionen kommer man helt upprymd. Medan andra... jaa, får lektionen att kännas som en heldag... Dock kommer man fortfarande därifrån helt upprymd :) Ingen nämnd ingen klämd!


Vi har även haft en HLR utbildning. Vi fick öva på sånna små dockor, det var lite speciellt. Men nu har vi fått intyg att vi gått en sådan utbildning. Alltid bra att uppdatera sig. Här kommer lite härliga bilder från lektionen:







Så nu till något heelt annat. I grannbyn finns en agillity "bana", Smilla har hyrt in sig på ett medlemsskap där så hon får leka i hundgården (där finns det leksaker) och på banan. Idag hade vi en liten introduktion, bollen som fanns i gårddelen var mycket roligare än hindren. Se och njut, av våran för övrigt fantastiska dag, 21 grader, t-shirt väder :)






Nu ska jag till stallet och rida en reservhäst, Courage... Tur att Smilla är helt slut så att hon kan ligga hemma och sova. Inte alltid bästa samvetet för hunden när det är mycket att göra!


('Shopping')

Publicerad 2010-09-22 20:08:04 i Allmänt,

Jaha, då fick man äntligen en pause från byn :)

Jag, Pierre och Cecce åkte in till ett köpcentrum i Lund, Nova. Lyckliga människor. Det kändes bra att vara stadsmänniska igen!
Detta är alltså en parantes i hästlivet :)



Studentlivet enligt Camilla och Cecce



Och när man har shoppat blir man såhär glad :D



Imorgon återkommer hästlivet!!

'Hemresa' & 'Veckostart'

Publicerad 2010-09-21 21:24:43 i Allmänt,

I fredags gjorde jag en surprise och åkte hem. Det blev många glada och överaskade miner :)
Det var härligt att vara hemma, ett ständigt leende på läpparna! På söndagen passade jag på att besöka Järna Ridklubb. Eftersom det var hoppkurs hann jag träffa många härliga människor, vilket bjöd på stort kramkalas :)

Nästa hemresa är inbokad,  1,2 & 3.de oktober. Den här gången kommer jag anmäld!



Veckostarten började med en rejält uppskaddad sovmorgon, började klockan 13.00!!
Vi hade tre timmars lektion om hästens beteende, ett tema som fortsatte på tisdagsmorgonen.

Måndagslektionen handlade om reproduktion och fölets utveckling. Vi pratade mycket om det vi i aveln kallar "naturlig betäckning". Vilket inte alls ses speciellt naturligt med tanke på omständigheterna. Om man jämför hästar i det fria som betäcker naturligt så kan dom agera precis som i det vilda, alltså helt naturligt och enligt hästens riktiga beteende. De vi i aveln kallar naturlig betäckning: Stoet står med språnglinor och brems i en ställning som inte liknar ett brunstigt sto. Nu är det säkert inte alltid såhär men det är en tankeställare.

Vi läser ju mycket sådant för att kunna förstå allt med hästens invanda beteende från de vilda! Vad är egentligen naturligt för hästarna!?

Tisdagslektionen handlade om hästens inlärning. Ibland kan det vara bra att tänka tanken "hästar föds inte med en önskan om att bära omkring på sitt genom tiderna farligaste rovdjur - men med rätt träning kan de lära sig att det är något possitivt"
Hästar är inte smarta. Människors överskattning av hästens förmåga att förstå och inse ger hästen problem. Hästar har inget elelr mycket begränsad intellekt, genom att vi accepterar det underlättar vi för hästen.

Den mest kända typen av inlärning är klassisk betingning. Hästar kopplar ihop långa kedjor av betingningar, vilket gör att de verkar smartare än de är. Exempel på betingningar: ett speciellt träns vid ett speciellt arbete, ett speciellt ljud innan fodring (fodervagnen kanske låter), m.fl. Vår lärare berättade om en gång när hon släppte ut sin häst i hagen, hästen blev rädd och hoppade till, när den lugnat sig fick den en klapp på halsen och plötsligt stack hästen iväg. Hon hade funderat på vad som hände och kom fram till att hon alltid klappar hästen när hon släppt den i hagen, hästen tog alltså signalen som alla andra gånger, att det var varsågod att gå. Har ni själva någon sådan grej ni gör? Som är betingad inlärning hos hästen men kanske omedveten från er?

Sedan har vi instrumentell inlärning. Hästen prövar sig fram, och för varje gång går det snabbare och snabbare. Vi kan ta kära haflinger Pontus som exempel. Det händer ju att han är lös ibland när man kommer på morgonen. Man säger ofta uttryck som "Pontus har lärt sig hur man kommer lös". Men han har alltså provat väldigt många gånger ;)

Ett litet axplock ur temat.


Tisdag och dags för ridteori med Mette.
Idag fick vi titta på film. Ta tyglarna 1 2 3. En film baserad på Bosse Tiblins böcker. Mette pausade och frågade hela tiden, "Vad sa han nu?" Vi återberättade och diskuterade. Mycket intressant!

Frambenen är raka i lederna, ej särskilt rörliga.
Bakbenen är vinklade i lederna, rörliga. Knä- och lårlederna är de viktiga! Haserna är inte alls särskilt viktiga, man vill inte ha en vinklad bakhas. En rak bakhas ökar bärigheten.

En fjordning har inte vinklar in knä- och lårleder utan är väldigt rak. Rasen är inte gjord för bärighet och bärigkraft utan är gjord för påskjutskraft.

Halskotpelaren går i två böjda delar genom halsen, inte som man lätt tror i överkant med manken. Viktigt att hästen får sträcka på halsen innan man rider ihop den, annars blir det lätt stelt i halskotpelarens "bågar".



Den viktiga och stora ryggmuskeln är den vi "sitter på". För att få mer avlastade framben krävs det att hästen är stark i sin ryggmuskelatur. På unghästar, som inte har hunnit bygga upp sin muskulatur, kan muskeln liknas vid en hängmatta och ryttaren hamnar lätt på ryggraden.

Om ni tänker er en punkt snett ner framför manken. Och en punkt bakom korset, intill höftleden. Tänk er ett streck mellan dessa, man vill inte ha det rakt, man vill inte ha det böjt nedåt (hängmatta) utan man vill ha den i en båge uppåt. För att komma hit krävs då att hästen spänner den "treknatiga" muskel som sitter vid manken och uppåt halsen, att den sträcker ryggmuskelaturen (ej spänner-för hur känns det att sitta på en spänd muskeltur?), trampar under sig med bakbenen och spänner sin bukmuskel.

Att hästen bär upp sig med hjälp av spända bukmuskler var något nytt för mig! Men börjar man studera detta så ser man att så är fallet. Konstigt vore ju annat :)

Man ska alltid tänka att man har lika "mycket häst" framför sadeln som bakom sadeln. Lägger man ner formen och hästen kommer fram ska också baktrampet synas mer bakåt. Kortar man upp hästen fram, måste den komma under sig mer bak. Vanligast är problemet att man kortar upp fram, stegen blir kortare, men bakåt är hästen jätte lång!

NU KOMMER NÅGOT INTRESSANT: - HALVHALT.

En halvhalt är en framåtdrivning för sätet, underskänkeln ska spänna bukmuskelaturen, handen ska vara stillastående (ej förväxlas med förhållning-handen kan vara stilla men kramandes) OCH hästen ska vara på tygeln. Om handen tänker bakåt kan bogarna och steget ej lyfta fram och meningen med halvhalten förlorades.

Min och många andras fråga är: "Varför lär man ut halvhalter i tidigt stadie?" Egentligen har ryttaren inte en chans att förstå sig på vad denna halvhalt är, gör och är bra för. Ridningen behöver jobba fram ett annat begrepp, och varför inte använda avstämmning? "Stäm av tempot" exempelvis.
Mmm intressant diskussion, vad tycker ni? kommentera!


Efter salslektionerna red jag min för dagen reservhäst. Camilla Berg som har Onoff med mig är sjuk så han låg som reservhäst idag. Vi tog en tur på Melonbanan och han var faktiskt riktigt fin. Han vilade i lördags, skrittade ut i söndags, gick hoppning med tvåorna i måndags... jag som trodde han hade vilat helt denna vecka. Men underlaget var rätt tungt så han fick trampa ordentligt. Kanske hade något med det att göra, eller så var det en grymt duktigt två som red han igår ;)


 

'Vilken vecka, pust...'

Publicerad 2010-09-16 19:43:12 i Allmänt,


Denna Vecka har varit tuff. Måndag till torsdag 06.55 - 17.00 och ni ser, de e inte mycket till raster!
I rasterna ingår även att ha klar hästen för lektion, gärna framskrittad och värmd. Att tillägga på detta schema så hade vi årsmöte med HAS (Hippolgens studentkår) i måndags kväll och i onsdags efter stalltjänsten hade vi möte med vår handledare i ett mini projektarbete som vi startat. Mer om projektet kommer nästa vecka när vi börjat starta upp lite mer! Vi har iaf. ett tema: Exteriöra avelsmål för hopphästen - nu och då.

De mörkgröna är stalltjänst
De ljusgröna är ridning
De övriga är lektioner på sal




Det var då lite skrattretande när vi i onsdags hade studieteknik. Några saker som är totalt ömöjliga med ett sånt här schema är dygnsrytm, håll kroppen igång med motion, äta regelbundet och näringsrikt, koppla av då och då... osv. Det var samtidigt intressant, det finns ju faktiskt många knep att ta till när man ska studera! Skönt att jag är ganska duktig på de :) Visste ni att hjärnan orkar "studera" i 20 minuter?

Lektionen efter var det dags för statistik, man har inte saknat matte lektionerna från gymnasiet vill jag säga! Som tur är läser vi på en basic nivå, vi ska kunna utöva undersökningar inför våra projekt och besitta kunskapen att sammanställa dem statistiskt!



Ridning med Mette - öva på att hästen skulle spåra.
Onoff gick BRA idag! Men, man måste verkligen rida på den hästen! När han släpper till har han dolda talanger, det är roligt när han tycker att han ska ta fram dom :)
Jag fick en AHA upplevelse. Även om hästen spårar så kan man ha en kantig känsla. Jag har skrivit om det förut och vi har gått igenom det på teorin, när hästen böjer ska innersidans muskler korta sig, och det är inte för än dom gör det som man får den där perfekta känslan! Då får jag en riktigt trevlig galopp i han.



Dags för torsdag... Vet ni förresten hur trött man blir av att gå upp 05.40 i fyra dagar och hålla detta tempo? Morgonpromenaderna med Smilla blir tyngre och tyngre för varje dag. Hon däremot, är lika pigg som vanligt :) Kottarna är lika roliga även om klockan är sex på morgon! Såhär en torsdageftermiddag känner man sig nöjd och duktig! Jag klarade det!

Lektion om Grovfoder.
Vet ni hur Flyingeskadad man kommer vara när man kommer hem...
- Man kommer springa runt och le och säga hej till alla (förhållningsregler på flyinges område, skapar bra trivsel, vilket är sant. Det är trevligt när alla ler och hälsar)
- Man kommer gå eld och lågor över att det är bajshögar i ridhuset (Vi mockar dessa gigantiska banor efter varje ridpass)
- Man kan inte längre gå i "normalt" tempo. (Flyingetempo råder)
- Hästen ÄR en gräsätare!!! (Fråga mig inte hur många lektioner vi haft angående: hästens ursprung=gräsätare, hästens tarmsystem=gjord för gräsätning, fodermedel=grovfoder till största delen osv. osv.)

Ja en liten parantes... tillbaka till lektionen...

Man säger att ett bra mått att följa är 1,5-2 kg ts (torrsubstans)/100 kg häst. Man kan alltså inte säga 2 kg hö om det är ett hösilge. För med hösilaget kan du endast räkna den del som är torrsubstansen, resten är vatten, och det väger ju också!

Vi lärde oss massor om hur man tar hand om en vall eller ett bete. Hur du skördar, hur det går till, vilka örter/grässorter du ska så, hur du ska blanda dessa med varandra m.m.

Vilken tid på sommaren du tar höet bidrar till om höet innehåller mycket eller lite protein samt energi. Ska du utfodra lättfödda hästar ex. ponnyer ska du ta höet sent, då innehåller det inte lika mycket energi. Varför tänker man då? De e väll alltid bra att ha ett energirikt hö. Då säger jag såhär:
- Hästar är skapta att äta 14-18 timmar per dygn. Hästar har ett behov av att tugga, dom behöver det mekaniska för att känna sig tillfredsställda. Om vi har ett energirikt grovfoder betyder det att vi kan ge hästarna mindre hö. (tänk er de tjocka ponnyerna, hur lättfödda som helst), då tillfredsställs inte hästarnas tuggbehov och de kan skapa sig olater och bettendestörningar - som inte hade uppstått om hästarnas ättid var längre.

Har man en sorts hästar kan det vara bra att diskutera detta med sin höleverantör, för att han ska veta vilken sorts foder som passar dig bäst och sedan anpassa sin skörd efter det! Kunskap som vi hippologer ska besitta :)



Hopplektion för Peter Eriksson.

Han började med att rida en av sina egna hästar, han kallade det en demo för tankar kring hoppningen! Det var mest grunder men kul att se hur han får det att se så ENKELT ut!!

Vi fick mest arbeta med förhöjda bommar, reglera galoppsprången. Få in 4-5, 5-4, 5-6 och 6-5 fram och tillbaka, böjt spår, rakt spår... SÅÅ NYTTIGT!

Peter som instruktör är rätt tankspridd. Han tänker och pratar och tänker och pratar och upplevs ibland som vimsig. Kul med tanke på hur duktig han är!

OnOff var NICE idag! Han var helt galen de 3-4 första sprången. Han kan inte travhoppa, det går så otroligt fort när han väl hoppar av, väldigt svårt att läsa av han då. Men han lugnade sig och övriga övningar gick riktigt bra! Tog ett tag innan rätt antal galoppsprång satt på plats mellan hindren men det gäller att läsa av honom och märka om han ska fara iväg eller om han väntar!

Peters kommentar till oss alla: "Jag är positivt överaskad, trodde inte att ni skulle fixa detta så bra" Och hur nice är inte de då :)
Övrigt snack bland lärarna: "Hippologettorna är så påhugget" Nu ja ;) Vänta några veckor... Men jag hoppas man håller i!!

'Pedagogik' & 'Ridteori' & 'Ridning'

Publicerad 2010-09-14 19:33:43 i Allmänt,

Nu har vi startat en ny kurs, pedagogik i hästverksamhet.
Jätte intressant. Roligt med kursen är att vi inte examinerar i en salstenta utan läraren vill att vi ska ha mycket praktiskt och stå och prata inför klassen. Något jag känner att jag kommer delge er i fortsättningen. Vi ska bland annat följa en valfri ridlärare och pbservera denne under en viss period och sen arbeta med materialet, Nice!
Ett pedagogiskt citat jag gillar: "Ingen kan lära någon något, man kan bara hjälpa den andra att lära sig" Galilei.


 

Ridteori med Mette, Halleluhja! - Gångarter:

Vad påverkar gångarterna:
-Extriör
-Avel
-Träning
-Attityd
-Ryttaren
-Ålder

SKRITT - 4-takt, benens förflyttning - ytterbak, ytterfram, innerbak, innerfram
100m/min. 6km/h (människa 4-5 km/h)
Skritten är samsidig men inte samtidig.
Finns i formerna:
Fri skritt: Mest lösgörande för hästen rör båda kroppshalvorna samtidigt. Övertrampet ska vara stort, tydlig fyrtakt, målmedveten. Helt hängande tygel. Huvudet pendlar upp och ner och svansen pendlar åt sidan.

Ökad skritt: Viss samling, låg och djup i formen (nosen i höjd med armbågen), Tydligt pendling, välvd hals. Skillnad från fri skritt: Den ökade är påverkningsbar för hästens huvud är ej helt fritt, viss tygelkontakt.

Mellanskritt: Hästen är på tygeln, man ska rida med känslan att man har energin att om 3-4 steg gå in i en högre gångart. Liten pendling i hals och svans. Övertramp kvar men ej lika mkt.

Samlad skritt: Övertramp försvinner, högre kliv, pendling i hals och svans försvinner. Den samlade skritten kommer i sista LA programmet och uppåt.

TRAV - 2-takt, benens förf. - yb-if, ib-yt - diagonal, samsidig = korshalvorna rör sig diagonalt.
175-200 m/min. Lättast att påverka då traven har ett svävmoment (skritt har ej, svårpåverkad)
Arbetstrav: Mest förändringsbar, största registret.
Mellantrav: Steglängden ökar, takt och tempo ökar. Mellantraven är ett mått på balansen, framåtbjudning och ryttarens förmåga att rida i ett högre tempo i GOD BALANS. Mellantraven är en gångart hästen inte väljer själv, i hagen hade hästen fallit över i galopp!!
Ökad trav: Maximal längd på steget, samma takt som i samlad trav, ett "häng" finns i svävmomentet, fram och bakbennes skenben ska vara parallella - annars "fusk" ökad trav. Hästen har då lärt sig att "flascha" med frambenen och har inget ordentligt påskjut i bakbenen. Hästen går lite lägre i formen - balans.
Samlad trav: Högre steg, vinklar sina bakben in under sig, energisk, sista LA programmet och uppåt.

I piaff mister hästen sitt svävmoment. När hästar ska gå mellan Piaff och Passage och den inte är tillräckligt skicklig eller musklad kan det bli små "travsteg" mellan övergångarna. Detta beror på att hästen går från inget svävmoment - svävmoment - inget svävmoment. Tungt för musklerna att hantera.

GALOPP - 3-takt, benens fört. yb, ib-yf, if. 250-300 m/min. Oliksidig.
Ökad galopp: Ökad språnglängd, tänjer, huvud lite fram.
Mellan galopp: Takten ökar.
Arbetsgalopp: Regleringsbar.
Samlad galopp: Kommer upp.

Varför jag skriver så kort är för att det är ungefär densamma som traven!

Extriört är det lårleden och knäleden. Has och kotor inte lika viktiga vinklar.

- En "använd" muskel har en återhämtningstid på 48-72 timmar (samma som vi människor)
- Tänk därför på att inte träna hästens muskler, göra samma sak, två dagar i rad.
- För att hästen ska bli genom varm i muskler , så pass att värmen når senor och leder så krävs 45-60 minuter skritt på lång tygel!



Idag hoppade vi för Ann-Catrin Carlsson "ankan". Det var mest sätta i gång pass så hon får se hur vi hanterade hoppningen, hoppsitsen m.m.

Jag fick reda på att min häst, OnOff, har sex syskon som tävlar svår hoppning med diverse "kända" ryttare! Rätt kul information! En annan information som inte var lika rolig är att han har en tendens att köra lite "bockningsserier" efter hindren i försök att slänga av sin ryttare. :D Nu blir det till att träna balans! kan behövas, jag har ju inte ramlat av på länge. "peppar, peppar..."

Ankan var nöjd med mig, jag ansträngde mig verkligen för att inte bli för tillbaka tänkande i sitsen utan att tänka mer axel, knä, tå! OnOff gick fint idag, Skit nice på markarbetet, sen när vi skulle skutta lite så drog han som en avlöning mot hindren. Därför han gör själ för sitt namn, vid hoppningen blir han ON!!! Efteråt pep han och skuttade lite så jag vet vad jag måste vara beredd på ;)

Nu ska jag iväg och kolla på hoppträning för Peter Eriksson, Camilla i min klass ska rida på sin egen häst!

'Helgen'

Publicerad 2010-09-13 22:32:16 i Allmänt,

Då var det dags att berätta lite om helgen. Vi börjar med Fölauktionen och visningen inför den.



Här är Duschesse SD (SWB). Född 10-06-20. Jätte fin stam på mammas sida, Elitston i fyra led. Duschesse såldes på auktionen för 70 000 kr. Första bilden är från visningen, sen hennes stam och sedan från auktionen.


 




Trivento är en skimmelhingst född 10-04-27. Han var så fin, grå med 4 vita ben. Tänk om dom alltid kunde se ut så :) Han var stor också, inte långt från mammas mankhöjd. Fick 47 p på fölmönstringen (988778).
e. Chairman La Silla, som varit hos Rolf-Göran Bengtsson och är nu hos Maria Gretzer. Trivento auktionerades ut för 42 000 men gick tillbaka till säljaren, de var ej nöjda med budet.




Här är Narcoz (SWB) född 10-05-10, hingstföl. Han fick 51 p på fölmönstringen och blev vinnare av fölchampionatet. Blev näst bästa hoppföl vid riksfölutställningen på Flyinge den 3 september.
e. Niveau u. Star Of Hope. Har Cortez i tredje led.
Detta hingstföl ropade Jan Brink in för 70 000 kr (Sitter på podiet i blå skjorta, dyr middag ;))


Han ropade även hem Falstaff WH (SWB) hingst född 10-04-15. För 60 000 kr. 48 p, 3.e plats på fölchampionatet i Åstorp.
Falstaffs mormor Sunjist har lämnat godkände hingsten Nostradamus 972 , Svante Johanssons häst.
e. Flash Dancer I.M u.e. Briar 899. På pappas sida är det "Blue Horse hästar" i tre led. (tyvär ingen bild)







 Ett föl var sååå fint, Djibouti. Hingstföl född 10-06-03. Han auktionerades ut för 65 000 kr. Han var e. Saint Amour u.e Cardento - Irco Mena - Irco Marco. Modern, Djerba, fick hoppdiplom vid sitt 3-års test -05 samt finalist vid 4 årschampionatet. Spännande att se vad denna lilla gosse hamnar i framtiden.




Här är en bild från breeders fältavlan för 4åringar, "hoppningsdelen".




Sedan skrittade jag ut OnOff:







På söndagen var vi och tittade på fälttävlansdelen för breeders 4åringar:






'Min tilldelade häst'

Publicerad 2010-09-10 19:45:50 i Allmänt,

Nu har vi haft första hopplektionen. Hade en häst som heter OnOff. Han gör verkligen skäl för namnet, antingen är han eller så är han av. Vissa säger att han borde heta OffOn för att det är den ordningen han funkar ;) Lektionen efter hade vi samma hästar allihopa och det visade sig senare bli "våra" hästar.
Innan lektionen hade vi Clinic med Mette. Såå intressant. Hon visade olika "sits problem" och hur det påverkar hästen när vi sitter fel. Hästar är bra på så sätt att dom är så förlåtande :) Gör man fel går dom fel, gör man rätt går den rätt!! Hon visade mkt. i galopp:
- Lutade hon sig framåt så sattes frambenen i marken mkt. hårdare och galoppen blev stum. Hästen galopperar på bogarna.
- Lutade hon sig bakåt så blev sätet för mkt drivande och hästen la sig på i handen. Vill man "sitta upp" hästen för att få den bort från handen måste man vara noga med att man inte kommer i denna position, i så fall får du raka motsatsen till vad du ville. Du ska "sitta upp" hästen genom att spänna magen och använda sätet i en upprätt position! (Detta har jag erfarat själv, då mitt säte ofta blir pushande. Nu äntligen har jag fått ord på det hela!)
- När du ska göra avbrott till trav. Tänk avbrott, bromsa galopprörelsen i ditt säte, sluta alltså följa hästens galopprörelser och gör samtidigt en förhållning. Mkt. effektivt!!
- Vill du länga galoppsprången, använder du sätet och låren. Vill du samla galoppen ska du lossa i låren och använda underskänkel och säte.
- När man vill bromsa traven när man travar av hästen. Använd hälarna. Trampa ner hälen överdrivet när du rider lätt saktare. Mkt. effektivt när hälarna får inverkan. Också något jag erfarat :)
- Om hästen drar sadeln snett: Hur många gör som jag gjort tidigare, ställer sig upp och trampar i ena stigbygeln för att få sadeln "rak"? Det handlar om att muskulaturen i ryggen är spänd, vilket gör att sadeln hamnar fel. Det är då upp till ryttaren att sitta rakt över hästen (rider man sadeln eller rider man hästen?). I denna situation gäller det att inte vika sig i sidorna, utan sitta i en stabil och rak position och känna båda sittbenen, rida ut stelheten och vips ;) så ligger sadeln på plats!
Dessa var bara några highlits som jag verkligen la på minnet, hon sa mkt. mer men det är svårt att minnas all information man får! Kan man ha en extra hårddisk i huvudet?

När vi red lektion efter clinicen var man såå taggad, man tänkte verkligen på allt. Vi övade hörnpasseringar. Hallå? Hur ofta tränar du på det? Det är verkligen MYCKET som ska stämma på de ca. 5 stegen en hörnpassering äger rum! Hörnpassering & verksamma hjälper (v.h.):
- Du rider in i hörnpasseringen: v.h. = Yttertygel och innerskänkel.
- Du är i hörnpasseringen: v.h. = Innertygel verkar ställande i faser, ta-släpp-ta-släpp, ej ihållande. Ytterskänkel ligger mot för att hästen inte ska falla ut.
- Du rider ut ur hörnpasseringen: v.h. = Lätta på innertygeln och möt upp med ytterskänkeln, rakrikta.
PÅ FEM (!!) STEG? :)
Samma sak i galoppen och då pratar vi alla dessa hjälper i 2-3 galoppsprång, Börja öva :)



Så nu till OnOff:
Valack född 1998 e. Landlord - Saloon **. En häst jag upplever ganska stum och svår påverkad. Man måste verkligen RIDA honom, aktivera honom! Varje pass är som värsta motionsrundan! Men han har de där lilla extra, det gäller bara att få honom att vilja ta fram det. Skillnad: Plocka fram det / få hästen att vilja visa de! :)
Mettes förklaring varför jag fick honom:
Jag är effektiv i mina hjälper och kan på så sätt få fram hans kvalitéer. Han får mig att vika mig i höften, detta ska bort. Han ska hjälpa mig att sitta rakt över hästen och inte rakt över sadeln (som han lägger sne åt vänster). Det är en konst att kunna placera sig i en "sne" sadel, sitta på båda sittbenen och samtidigt vara rak och stabil i höfter och mage!
I hoppningen är OnOff väldigt "ON". Han blir explosiv till hinder. Här skulle min stabila och lugna sits hjälpa honom att inte rusa och ta egna beslut, vi ska ta besluten som ett ekipage!
Jag är väldigt nöjd med Mettes hästval och kommentarer. Kändes som bra, positiv och sann bedömning kring mig! OnOff delar jag med min klasskompis Camilla Berg, hehe. Han verkar komma bra överens med oss Camilla B.or :) OnOff är JÄTTE söt!!! Hans ögon och huvud är så man bara vill pussa på honom!! Han är bred mellan frambenen och uppfattas inte som rund men han är ganska bred att sitta på, vilket inte gör något för mina långa ben ;)
OnOff och Camilla Berg, friseringsdags, denna fredag hade vi friseringskontroll ;):

'Inspark/Nollning'

Publicerad 2010-09-09 21:18:08 i Allmänt,

På Tisdagen var det då dags, "Inspark".Tvåorna hade nollning för oss! Man skulle klä ut sig. Vi var lärare i vårt lag, andra var storkar, hästar, fastighetsskötare och hippologtvåor. Jag är Mette och Pierre är Ankan:
Vi nya studenter behövde avmaskas, en blandning av soja, ättika, vinäger och massa kryddor... BLÄ!
Sen var det dags för klassikern Norsk fylla:
Skottkärre rejs med ögonbindel:
Bita i ett äpple i en vattenhink och leta sockerbit i mjöl:
Laget bestämde sig för gosa lite med en två, kolla hennes tröja... Då fick vi straff "avmaskas"
Sen var det dags att i flyingetempo gå på rundtur:
Vi fick börja med att "härja runt" i skrittmaskinen:
Sedan var det dags för rejs med vagn, köra tre i laget:
Sen var det stafette över dyngstacken (vilket alla inte ville deltaga i, bland annat jag)

Avslutningsvis skulle vi simma över ån, KAAALLT:

Efter ombyte var det Pizza och frågesport, en trevlig avslutning på eftermiddagen:

'Hästens beteende', 'Ridteori' & 'Ridning'

Publicerad 2010-09-08 20:51:15 i Allmänt,

Hästens beteende
Smått och gott från sammanlagda 6 timmar lektion i hästens beteende:
- I det stora hela pratade man om den vilda hästen och hur dess beteende är densamma idag. Alltså som förklaring till varför hästar gör som dom gör. Nästan allt "härstammar" från "vildhästtiden"
- Hästar har varit gräsätare i 20 miljoner år. Idag fodras hästar allt mer med kraftfoder. Varför ändra på någonting som utvecklats under 20 miljoner år?
- Många säger idag, "jag ska lära min häst passage". Men det vi gör är att vi förstärker en redan inlärd rörelse. Se framför en en lös häst som travar runt i och är nervös. Höga knän och ett ordentligt tramp, kanske ett fnys. (Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, hittade ingen beskrivande bild)
- Hästar är bytesdjur, de undviker fara. Alla förändringar är en möjlig fara och hästar flyr först, tittar sen! Tror många har varit med om detta... exempelvis om man rider förbi en soptunna, kan vara jätte farlig från ena hållet och minst lika farlig på vägen tillbaka. Vi tänker, det är ju samma soptunna. Men hästar ser ex, från ena hållet: Något runt (soptunnan) sedan något rakt (vägg). från andra hållet: Något rakt (vägg) sedan något runt (soptunnan). Detta är en förändring för hästen!
- Hästar kan "spela döda". Ex. när dom rullar fast i boxen, tillslut ligger dom stilla. Ett beteende som faktiskt räddar dom från skada i den situationen. Ett beteende de använder i sista utväg. Varför? Kan bero på att kattdjur (rovdjur) vill ha "levande" byten.
- I det vilda är ingen flock större än 7.
- Hingsten är i det vilda det mest sociala könet, idag är det de könet vi håller mest separerat!
- Hästar har lärt sig, genom rangordning, att gå undan för hot. Viktigt att inte ha för små hagar. Om en häst (A) ska gå undan för en hästs (B) hot och staketet eller liknande är ivägen. A kommer inte komma undan och B kommer att attackera.
- Rangordning bestämmer endast vem som har förtur till m at och vatten m.m. Högst i rang bestämmer ingenting vad de andra ska "göra".
- Hästar har rampseende = kan stå och beta med huvudet ner i marken och ändå se horisonten. Hästar i flock behöver ingen som vaktar, alla håller koll hela tiden. Springer en springer alla!!
- Hästar hör ungefär som vi. Hör ej låga frekvenser, ex. cykelljud! Överskatta inte hästens hörsel.
- Hästar lokaliserar ljud sämre än vi. Därför vill dom vända sig mot ljudet för att se vad det är.
- Hästar har utmärkt luktsinne! De kan skilja på kön, eventuellt individer, genom att lukta på gödselhögar. Att lukta på gödselhögar verkar ge hästarna, framförallt hingstar, viktig information.
- Flemning - ett sätt att smaka på lukt. 
- Hästar som växt upp själva blir oftast socialt missanpassade. De har aldrig fått lära sig hur de medfödda signalerna fungerar. Om en sådan häst släpps i flock kan följande hända: Kliar kompisarna extremt mycket på manken, går ej undan för hot = fara för skada, löser inte konflikter m.m.
- Ston är mer benägna att sparka bakåt än hingstar, vill skydda sin bakdel. Hingstar använder frambenen mer.
- Hästarnas "fnysljud" är deras varningssignal för fara till flocken.
- Hästar är anpassade till tempererat klimat, medan människan är ett tropiskt djur. Säg att vi var nakna. Då är våran kritiska nedre temperatur +28 grader, då fryser vi. Hästarnas kritiska temperatur är -15 grader. Så vi kan sluta sätta på täcke på hästarna när vi tycker det är kallt ;) Hästar fryser när de blir blöta in på huden och vanligast kombinerat med nollgradigt.
- Hästars "dygnsrytm" - Äter mer än halva dygnet, äter dygnet runt, ät uppehåll mindre än 3,5 timmar uppehåll, sover mindre än 1/5 av dygnet, sover 5-7 perioder/dygn á 30-40 minuter. Resterande tid, dåsar eller övrigt.
- Kan stå och sova "vanlig" sömn. Måste ligga ner med stöd för huvudet för att kunna sova REM-sömn.
- Hästar i flock, sista hästen som ska lägga sig lägger sig aldrig innan någon annan rest sig.
- Hästar är bytesdjur - dricker sällan och fort! Varför? Ofta långt till vattenhål och där finns det rovdjur. Därför kräver våra vattenkoppar högt flöde för att hästen ska dricka tillräckligt!
- Studier visar att hästar kan dricka 12-18 liter/minut. Och att hästar föredrar hink framför vattenkopp men att "8 liter/minut vattenkoppen" också funkar bra.
- Man tror att sista vilda hästen fanns 1968. Idag uppskattar man det till 1000 st.

Ridteori

Ännu en riktigt bra teorilektion med Mette. Vi pratade om tygelhjälper och skänkelhjälper. Skulle kunna göra en riktigt bra sammanfattning om det gick att sätta lektionen i ord. Ska ta ut några highlights.
- 2 tygelhjälper som vi blev utfrågade om: Mothållande och reglerande. Kan ni svara på frågan när vilken tygelhjälp används? Tänk efter ordentligt innan ni läser svaret, vi fick riktigt "brainstorma" för att komma på de.
Det reglerande tygeltaget: Reglerar på yttertygeln vid ställning. Ett reglerande tygeltag är alltid elastiskt.
Det mothållande tygeltaget: Ex. om hästen skjuter ut bogen. Ej lika elastiskt som det reglerande.
Hästar har lätt att flytta bogarna eftersom dessa inte är fasta med led i skelettet. Bogarna är fast i muskler.
Tänk er en häst på böjt spår i högervarv. Ytter bak håller balansen när inner bak ska ta ett kort och högt steg mer under sig, då lyfts höger bog upp och vi får en bra känsla att hästen bär sig. Hästen svänger med ytter fram och inner bak, medan de andra benen verkar framåtdrivande.
Om yttertygeln skulle verka mothållande, och inte reglerande, kan ytter fram ej kliva över och fram!
Om hästen ej böjer sin högersida, den vill inte korta sin muskulatur på insidan, går inner bak framåt istället för att svänga, hästens ytterbog går utåt och vi behöver då ta ett mothållande tygeltag på yttertygeln.
De ni ;) nu har ni något att tänka på när ni rider! Egentligen... tänker vi på vilket tygeltag vi använder när?

En unghäst hittar sin balans i gångarten skritt senast av gångarterna. Varför? Skritten har inget svävmoment.
Tänk till!! När vi står med hästarna på medellinjen fixar vi och trixar med tyglar, slänger med benen, ändrar stigläder m.m. OCH vi kräver att hästen ska stå still. Sen när man ska gå framåt så nyper man till en extra gång med skänkel för att hästen inte fattar att den ska skritta på fram...??
Hästar korsar aldrig benen naturligt (skänkelvikning). Hästen får en känsla av att tappa balansen.

I tisdags red jag Doris Day, e. Angard ue. Dinard L. Född 1999. Tidigare nämnd i bloggen.
Henne hade jag hela lektionen och det var nu dags för sitsträning!! Utan stigbyglar. Mette visade individuellt vad vi skulle öva på. Jag ska lägga innersida vad mot hästen, så jag släpper i knäet. Ofta svårt för en sån som mig, med långa ben, då sadlarna ofta är små. Knäet ligger mot hur man än gör. Men jag ska iaf. inte knipa med knäet. Jag ska sträcka på mig från knoppen på hjälmen upp i taket så jag spänner överdelen av magen OCH samtidigt INTE spänna rumpan, det är jag tydligen jätte duktig på. Tygeltagen skulle jag ta genom att slappna av mer i handleden och endast vika den, alltså inte använda hela armen! Prova det, ett tips!! Man får en mycket mer elastisk hand och tygelhjälp! Annars var det nog inget mer ;) Jag JOBBADE den lektionen... träningsvärk!

Onsdag:
Idag fick jag Miga e. Landlord - Gulliver. född 1998. Miga är tilldelad Pierre varannan vecka, vi får se om jag får henne. Skulle inte förvåna mig! Nästan ingen har fattat tycke för Miga, men jag fick till det helt ok idag. Där emot är hon en sån häst du lär dig att tycka om. Jag fick ingen sån glädje känsla av att rida henne och hela passet kändes som en framridning. Kan det vara en utmaning? Inte alldeles lätt att rida i form!
Dagens övning var såklart fortsättning med sitsen ;)
Vi började gå in på att känna hur bakbenen rörde sig, inte helt enkelt kan jag säga! Vi skulle rida förbi Mette och säga "nu" varje gång hästen satte i ett bakben i marken, i skritt och trav. Trav endast ytter bak. Prova det! Svårt i traven, jätte svårt. Sen skulle vi "tajma" in en galoppfattning från trav när ytter bak klev i marken. Helt galet svår övning. Något jag kan tänka mig framkallar frustration hos vissa. Öva, Öva, Öva!!!

'Smått och gott'

Publicerad 2010-09-06 18:55:11 i Allmänt,

Jag har jätte bråttom till stalltjänsten, springer inne på rummet och ser min matta. Tänker " men vad ÄR detta?:
... följer spåren av smutsiga tassar, kommer ut i hallen och möter världens gladaste Smilla, jätte jätte smutsig:
Det var bara att börja torka golv, tassar och matta...
I lördags red jag Laddy på Melonbanan:
Stona med deras föl i hagen utanför hippologstallet:
Jag, Lollo och Pierre är ute och rider reservhästar. Jag sitter på Nottingham, en körhäst! En av de två skimmlar som finns på flyinge! (av rid- och körhästarna)
Min HÖG med utskrifter vi ska ha på teorilektioner. Typ istället för en bok! Har nog aldrig skrivit ut så mycket papper! Börjar förstå innebörden av kopierings- och datoravgiften!
Måndag - Första ridningen - dressyr för Mette. Det gick till ungefär som på antagningsprovet. Vi fick prova två olika hästar. Och veckan kommer att gå ut på att hitta en häst som passar ryttaren och tvärt om. Ska bli spännande att se vad jag tillslut får. De jag fick rida idag var High Hope och Quick Nick.
High Hope är ett sto född 2002 e. Montgomery ue. Robin Z. En trevlig häst, men som jag inte riktigt fick till det på. Tror hon behöver lång tid för att komma igång. Det blev lite på och av i tempot och jag fick jobba mycket med att försöka få henne att spåra! Det roliga med Flyinges skolhästar är att dem är lite svåra. Du behöver verkligen lära dig att rida om ni förstår vad jag menar! Knappt någon häst du hoppar upp på och "bankar loss lite stelhet" på, som vi skojade om i sadelkammaren efteråt! Här kommer bild på High Hope:
Quick Nick, valack född 2000 e. Quite Easy - Turban Rose. Trevlig häst med ett fint steg! Han har så stort steg att han ibland tappar sin takt. Då får man hjälpa honom och då blir han perfekt. Honom lyckades jag jätte bra med :)
Smilla på promenad, hon älskar att springa ner i vattenhindret på terrängbanan, dock inte lika roligt när hon springer i sanden sen - jätte blöt. Då blir det skitigt hemma :)

'Clinic för Peter Eriksson och Susanne Gielen'

Publicerad 2010-09-03 21:32:10 i Allmänt,

Idag var det Clinic med Susanne Gielen och Peter Eriksson! Clinicen var helt ok! Men i min smak mer som att titta på en träning än att titta på en clinic. Det var kul att se Susanne rida, men Peter instruerade endast från marken!
Här rider Susanne på sin 3-åriga hingst Yoshi. Såg en tok intressant sak om Yoshi, han har Donnerhall i fjärde led. Häftigt med tanke på att det är folk som avlar "direkt" på Donnerhall idag!
Här är en bild på Yoshi och Susanne, nedan ser ni en bild på hans stamtavla!

Alla var där, Hippolog ettor och tvåor, unghästprogrammet, gymnasiet och lärare:

Susanne Gielen med Belamour, 6 år e. Belissimo M - Lord Sainclair 1, Jätte fint steg!
Peter Eriksson förklarar övningen för Stefanie Holmen (Youngrider lagsilver i EM ) som rider sin Quite Easy avkomma:
Under eftermiddagen var det fölvisning i Flyinge :) Fantastiskt söta bebisar! Inte varje dag man ser sånt när man cyklar hem från skolan ;)
Imorgon Lördag, stalltjänst 06.30... Pust!!

'Clinic med Maria Gretzer' & 'Highlights: Onsdag o Torsdag'

Publicerad 2010-09-02 20:53:33 i Allmänt,

Clinicen med Maria Gretzer var grymt bra! En rolig, konsekvent och inte för komplicerad tränare!
Clinicen hade för avsikt att ge tips för de kommande 4års championaten, vad man ska tänka på på tävlingsdagen, vad domarna tittar efter och, inblandat i det, hur du ska träna din fyraåring!
De som red i första gruppen var 3 stipendiater, på flyinges unghästar. Stipendiat kan du söka när du gått klart hippologen och de främsta blir uttagna, olika fördelat på unghäst, hoppning eller dressyr! Då får du gå ett år till, träna hästarna för de främsta tränarna, få betalt och en fantastisk chans att utvecklas!
Maria belyste framförallt:
- Rida innanför spåret för att träna hästens balans, de yngre hästarna "klättrar gärna på väggarna"
- MANTAG över hindren! En av stipendiaterna, som hade knoppat sin häst så fint, fick slita ur knopparna i all hast... Hästen hoppade så "mycket" över hindren, mantag-mantag-mantag hörde man :) Ett litet tips från Maria var att överväga att ha hästen knoppad. Hon har själv 2 hästar till nästa helgs championat. En av hästarna ska faktiskt inte ha knoppar, hon ska kunna hålla i manen :)
- Lättsits!!! Mycke mycke mer lättsits på den unga hästen, nedsittning "endast" för att underlätta svängar och om hästen behöver hjälp inpå något hinder.
- Hjälpbommar. En häst drog till höger i hoppet och efter hindret. Istället för att be ryttaren korrigera hästen och "störa" den för mycket så la hon ut en bom efter hindret i 90 graders vinkel från hindret. Bommen hjälpte jätte mycket, hästen kom rakare efter hindret och ryttaren slapp ta ledande tygeltag och lägga på för mycket högerskänkel.
Andra gruppen bestod av Piia Pantsu och Fredrik Jönsson. Det var otroligt lärorikt att få se skillnaden mellan stipendiaterna och dessa två proffsryttare! Sits, balans, kommunikationen med hästen och känslan för hinder är outstanding! Fan (ursäkta uttrycket) vad det är nyttigt att se bra ridning! Pia och Fredrik är tillsammans och har en son! Det skvallrar vi om vid matbordet just nu :) Hade jag ingen aning om! Starkt jobbat för att båda vara tävlingsryttare.
Hur som helst:
Båda fick jobba med att "sitta upp" (Marias ord för "sitta till") innan hindren. Och med en knappt synbar ändring med sitsen så fick dom hästarna att hoppa rundare och högre språng! Det resterande var typ "finlir" ;)
HIGHLIGHTS
Såhär kan det se ut när man får två minuters vila i lektionen. I fotot: Jag, Carin och Pierre.
Här är min egen gjorda Översiktskalender. Nu ska ni få en verklig inblick i hur min höst ser ut :P
De rosa:
- Ansvar för reservhästar hela veckan och helg stalltjänst (fredag-söndag).
De gröna:
- Ridvecka, då har man "sin" häst även en helgdag.
- Ansvarsområden i stallet, tvätt, sadelkammare eller liknade.
De gula: Stalltjänst (måndag-torsdag)
Lediga helger under hösten = v.40, v.42 och v. 46. Vecka 48, 4-5 dec. är det flyingedagarna!! Och vecka 52 kommer jag HEM :)
Bevattningssystem a la flyingetempo!
Hippologtvåorna har dressyrlektion i kastanjegården:
Jag promenerar reservhästen Bonnie, en körhäst. Smilla fick följa med:
Ridgruppen har genomgång med Peter Eriksson innan hopplektionen:
Jag rider Hannas (Stasses dotter) häst i en vecka nu! En Jätte trevlig fälttävlanshäst. Idag travjobbade vi i Warren Hastings och bakdelsvändningar, ökningar och skänkelvikningar sitter som en smäck! Nice! Ladingnac, kallas Laddy, är född 2001 och är e. Likoto - Argentan. Hälften hanoveranare, hälften fullblod!
Imorgon ser vi fram emot en clinic med Peter Eriksson och Susanne Gielen :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela